4.3.09

Chci auto!

I když se považuji za celkem velkého fandy životního prostředí a jsem zastánce (minimálně mírné formy) tzv. ekoterorismu, protože lidé se sami od sebe dobrovolně o prostředí starat nezačnou, dospívám v posledních týdnech k tomu, že potřebuji auto a že jezdit zdejší MHD je stále méně vyhovující.
Někdo, kdo žije přímo ve městě a jezdí mu tramvaj před domem každých 5-10 minut, nemusí co řešit. Já ovšem ve městě nežiji, ale hodně mých činností se v něm odehrává (škola, tréninky, nákupy, ...) Cestování do Brna a zpět je tedy u mě na denním pořádku. Bohužel nevyhovující.
Vezměme si typický příklad: potřebuji se dostat na přednášku, která začíná v 13 hodin. Autobus, kterým to ještě stihnu, jede v 10:30.
  1. 9:45 - 10:30 -- vstávání, snídaně, hygiena, oblíkání, cesta na zastávku 500 metrů od domu
  2. 10:30 - 11:05 -- cesta přecpaným autobusem do Brna, kde člověk celou tu půlhodinu stojí a čichá smrad pomočených důchodců
  3. 11:05 - 11:35 -- cesta tramvají městem ke škole, někdy si tam i sednu
  4. 11:35 - 13:00 -- čekání na přednášku; ano, 1,5 hodiny. To proto, že předtím mi nejel líp autobus.
  5. přednáška trvá obvykle 2 hodiny, tedy do 15:00
  6. 15:00 - 15:35 -- cesta tramvají k autobusu
  7. 15:35 - 16:05 -- čekání na autobus (odpoledne jezdívají 2 autobusy za hodinu, tak to někdy stihnu i o půl, ale to málokdy)
  8. 16:05 - 16:40 -- cesta přecpaným autobusem domů
  9. 16:45 -- konečně doma
A teď to samé s autem:
  1. 11:45 - 12:30 -- vstávání, snídaně, hygiena, oblíkání
  2. 12:30 - 13:00 -- cesta autem přímo ke škole po rychlém okruhu, netřeba se proplétat městem
  3. přednáška 2 hodiny
  4. 15:00 -- 15:30 -- cesta domů autem
Takže celkové časy (nepočítám v to přednášku):
  • hromadná doprava: 9:45 - 16:45, tj. 5 hodin vyplýtvaného času na cestách, kde se nedá ani nijak učit nebo něco číst, protože vesměs stále stojím kvůli důchodcům, kteří často nijak vábně nevoní.
  • osobní doprava - 11:45 - 15:30, tj. necelé 2 hodiny na cestách, navíc v pohodlí a soukromí vlastního vozu.
Neříkám, že to vždy vychází tak špatně, někdy dojedu akorát rovnou na přednášku a z přednášky třeba hned stihnu autobus domů, tak se z toho stanou "jen" 3 hodiny cestování. Ale je třeba vzít v potaz další nevýhody, co plynou z cestování MHD:
  • tzv. "mrtvý čas", jak já říkám době, kdy čekám třeba hodinu na autobus a tu hodinu nemůžu začínat nic nového, protože stejně "za chvíli" půjdu na zastávku
  • potřeba neustále si hlídat čas; souvisí to s výše zmíněným. Chtěl bych jít ještě nakoupit, ale ujel by mi autobus a musel bych hodinu čekat - typická otázka skoro každého dne
  • člověk najednou něco potřebuje nebo zmešká autobus a do města se prostě nedostane
  • někdy autobus nejede z města až přímo k nám, ale otáčí se ve vedlejší vesnici, musím jít tedy 3 km pěšky (a takto chodím v podstatě už 3 roky každý týden, co jdu večer z tréninku)
  • absence nočních rozjezdů - chci-li jet do Brna, musím počítat s tím, že půjdu někdy ve 3 ráno 5 kilometrů pěšky a nebo si počkám do 6 do rána, než jede první autobus z města
  • zápach a nepříjemné chování spolucestujících - to je na samostatnou kapitolu. Výše zmiňovaní "prochcaní důchodci", půlhodinová jízda se řvoucím děckem v kočárku, puberťáci pouštějící si z mobilu nahlas nějakého drsného hopera, "nepřizpůsobiví spoluobčané" bavící se přes celou tramvaj, jak kdyby tam byli sami
Hlavně mě ale mrzí ten zabitý čas cestováním. Když si vezmu, že jezdím do Brna do školy už 5. rok skoro den co den, tak jsem v MHD strávil měsíce čistého času. Tady všechny tyto nevýhody pro mě prostě přebíjí ty jediné 2 výhody, co hromadná doprava má - že je to levné a je to ekologičtější, než cesta vlastním autem. Jak začínám pomalu vydělávat, tak mi ten první bod ani tolik nevadí, tisícovka za čtvrt roku se dá přežít.
Zkrátka a dobře, nejspíš si začnu šetřit na nějaké ojeté auto kolem 50-80 tisíc, už mě to v autobusech přestává bavit.

4 komentáře:

g33k řekl(a)...

No vzhledem k tomu, ze o time managmentu sem toho precetl dost, tak musim souhlasit. Pro tebe je auto vyhodne. Ale zapocitej do nakladu i povine ruceni, to se plati tusim podle obemu a nejsem si jisty jestli ne i podle stari auta.
Taky starsi auto vic zere, tudiz nevim jestli bych ti radeji nedoporucil novi auto s malil obemem, rekl bych ze do peti let by se ti ten rozdil mel na opravach, spotrebe a povinem ruceni vratit.

Jinak ne vsechen ten cas je mrtvy, ja resim s kolegou obdobne dilema kdyz jezdime do Prahy do prace. Me osobne to vychazi na temer 7 hodin casu cesty do prace a zpet. Nicmene jsou to dve hodiny spanku, procteni novin, shlednuti filmu, poslechnuti prednasek cteni knihy. Cisteho opravdu promrhaneho casu, je to tak asi hodina. Tudiz lepsi nez jet do Prahy autem. I kdyby sme se v rizeni stridali dva.

m1c4a1 řekl(a)...

Samozřejmě bych autem nejezdil jak můj brácha 400 metrů do obchodu pro rohlíky, pokud by se mi to nevyplatilo. Náklady beru v úvahu a zezačátku bych tím asi nejezdil pořád někam; až bych ale měl stabilnější příjem, tak by to finanční problém být neměl.

Ve vlaku máš většinou výhodu, že si můžeš zdřímnout, dá se pokecat... v autobuse u nás ne, tam se dá většinou jen stát a když nemám v jedné ruce igelitku s nákupem, tak můžu "brouzdat" po netu přes mobil. :)) Víc se tam toho fakt nedá.

Logout řekl(a)...

Za nejakych 40k se da sehnat starsi Pegueot 106 a pokud clovek netrpi mindraky z malych aut a smiri se proste s tim, ze to muze byt 15 let stare, tak tenhle maly a spolehlivy Francouz jednoho cloveka doveze kamkoliv za 4l/100km a pri objemu motoru do 1l ma minimalni povinne ruceni. Znam spoustu lidi, kteri to meli jako prvni auto v dobe kdy byli single nebo jen dva (protoze ctyri lidi a nakup uz nehrozi) a chvali si to.

m1c4a1 řekl(a)...

Však jo, nějaký auto za 40-50 tisíc by mi stačilo, nepotřebuju na začátek nějakýho megabouráka.
Letos ho asi ještě nekoupím, ještě nevím, jak na tom budu po škole s prací a mám nějaký hříšky, co musím splatit, ale příští rok už o něm budu uvažovat.