16.11.07

Čistě 64b Gentoo Linux - ano či ne?

Když jsem si koupil notebook a přemýšlel o operačním systému, který tam dám, měl jsem hned jasno: dualboot s Gentoo Linuxem a Windowsama (člověk je prostě potřebuje, aspoň já ano), dal jsem tam Vistu, abych zkusil, co je ten systém zač.
Co se Gentoo týče, přemýšlel jsem systému 64-bitovém. Přece jen když už to ten procesor (teda dva) zvládne, tak proč to nezkusit. V záchvatu nadšení jsem vybral při instalaci no-multilib profil. To se však ukázalo jako chyba, hned napíšu proč.
Tento článeček má pro případné náhodné Googlisty vyjasnit některá fakta a nevýhody čistě 64b systému Gentoo Linux, snad to pomůže.
no-multilib profil znamená, že Gentoo bude používat výhradně 64-bitové knihovny. multilib profil znamená, že bude mít 64b i 32b knihovny. Řekl jsem si, že zkusím ten no-multilib profil, i když jsem slyšel, že s 64b systémy jsou jen problémy. Jaké, to jsem nevěděl, až doposud.
Prvním problémem je, že nejde snadno a automaticky přejít z no-multilib profilu na multilib profil, zatímco obráceně to lze. Pokud se tedy rozhodnete používat 32b knihovny, máte smůlu. Existují sice emulace knihoven, ale momentálně se mi nedaří žádná zkompilovat, protože obsahuje nějakou chybu v kontrolním součtu...doufám tedy, že je to jen dočasná chyba.
Člověk si řekne, stejně jako já: vždyť na Gentoo se všechno kompiluje, tak budu mít vše čistě 64b a je po problémech, ne? Bohužel to takhle snadné není. Spousta balíčků je totiž binárních a zkompilovaných na 32b platformě, takže si neškrtnete. Navíc jde o celkem používané balíčky. Příklady z mé zkušenosti:
  • hry - jakákoliv lepší hra (Enemy Territory, America's Army...) se nedodává ve zdrojákách, ale v binární podobě. Takže jediné, co vám zbyde, je hrát nějaké jednodušší hry nebo 15 let starého Quaka a Dooma.
  • wine - pokud byste si nějakou windowsáckou aplikaci (třeba tu hru) zatoužili zemulovat, pak tady narazíte: "Mask packages that rely on amd64 multilib"
  • vmware - pokud se vybodnete a zkusíte vmware, pak opět narazíte. vmware je dodáván také binárně pro 32b aplikace
  • flash - dnešní web bez flashe skoro nejde představit. Bohužel, flash jako uzavřený formát je také dodáván binárně pro 32b platformu. Takže se s ním rozlučte a nebo složitě přicházejte na to, jak rozjet wrapper. Případně zkuste gnash, svobodnou alternativu flashe, která je ale opravdu tak maximálně na jednoduché flash animace, video z Youtube se vám tam rozjede jen někdy.
  • adobe reader plugin do prohlížeče - ano, i acroread je binárka, takže pokud si rádi prohlížíte PDFka v prohlížeči, můžete utřít slzu a každé pdfko budete muset externě otevřít třeba programem xpdf.
  • skype - nejrozšířenější komunikátor je taktéž dodáván binárně a s čistě 64b knihovnami si neškrtnete.
  • binární balíčky - pokud se vám nechce zdlouhavě kompilovat obrovské aplikace jako openoffice nebo firefox a chcete raději sáhnout po předkompilované verzi, pak máte také smůlu. Tyto jsou totiž kompilovány pro 32b.
Tak to by bylo. Soupis nevýhod, na které jsem narazil při používání čistě 64b systému. Nejde jen o Gentoo a ani o Linux celkově, i Windows pod 64bity mají velké problémy (tím spíš, že tam vám většinou nikdo zdrojáky nedodává, není to tam zvykem). Takže můj názor: pokud chcete Linux používat jako hlavní systém a ne pouze na občasné testování, nevybírejte si čistě 64b systém, v případě Gentoo profil no-multilib. Mohli byste litovat... Já se zatím držím a zatím vážné problémy nemám, ale kdoví, kdy s tím z nějakého důvodu seknu a přeinstaluju celý systém znova. :-)

Žádné komentáře: