26.7.08

Eternal Lands

Kdysi dávno jsem tu psal o MMORPG hře Planeshift. Hra mě na začátku uchvátila, protože to byla moje první MMORPG hra, co jsem poznal, ale čím déle jsem ji hrál, tím víc mě přestávala bavit a v současnosti ji nehraju skoro vůbec. Před cca 2 týdny jsem však objevil jinou MMORPG - Eternal Lands. A musím říct, že mě příjemně potěšila. Pustím se tedy to takového srovnání s Planeshiftem, který znám (World of Warcraft neznám a dokud to nebude podobně free jako Eternal Lands nebo Planeshift a portované pro Linux, tak to ani hrát nebudu).
Eternal Lands (EL) je typická MMORPG zasazená do fantasy světa plného bájných bytostí. Není tu sice na výběr tolik ras, jako v Planeshiftu, ale to na zábavě vůbec neubírá. Oproti Planeshiftu je však hra dle mého daleko více propracovanější.
Grafika je přibližně stejná, v EL možná o něco lepší, členitější. Pohyb kamery je tu omezen na izometrický pohled, což nijak moc nevadí, postava se stejně pohybuje po neviditelných hexech, podobně jako třeba ve hře Fallout. Zajímavě působí i propracované detaily jako třeba stíny - stojíte-li delší dobu na jednom místě, můžete vidět, jak se stíny protahují a prodlužují podle toho, jak svítí slunce.
Uživatelské rozhraní je oproti Planeshiftu daleko lepší: v Planeshiftu se hodně věcí ovládalo zadáváním příkazů přímo z klávesnice (naštěstí to šlo navázat na klávesové zkratky), v EL je ovládání pohodlně myší, na klávesnici skoro nemusíte sahat. Celkově je uživatelká přívětivost lepší a intuitivnější, veškeré lektvary, kouzla, předměty se dají vyrobit skrze GUI, aniž byste museli nějak složitě zjišťovat od ostatních postav, jak se daná věc vůbec dělá, plusem je totiž integrovaná nápověda, kde jsou popsány všechny předměty či kouzla a jak jdou vyrobit.
Dalším plusem je mapa, do které lze psát i vlastní poznámky. Nemusíte bloudit po světě a hledat nějaký chrám nebo třeba uhelný důl (což byla v Planeshiftu věc nemožná, mapa tam neexistovala a ani v herním světě nebyl nijak vyznačen, takže bez vyptávání jste se o dole ani nedozvěděli). Obdobně lze i úkoly zadávané NPC plnit úplně snadno, rozhovor totiž probíhá podobně jako ve starších adventurách, tedy že je vám dána možnost výběru, na co se zeptáte (opět ovládání myší). Nemusíte tedy jako v Planeshiftu zadávat donekonečna obměny různých frází, až vám NPC konečně odpověděla.
Postavy se také daleko rychleji a viditelněji zdokonalují, v Planeshiftu trvalo hrozně dlouho, než jste se v nějaké vlastnosti povýšili na vyšší úroveň - sám si pamatuju, kolik hodin čistého času jsem strávil běháním pro železnou rudu, abych ji pak mohl přetavit do železných prutů a ve výsledku prd z toho. Díky výše zmiňované snadnosti zdokonalování se je hra mnohem zábavnější, nemusíte po webových stránkách zjišťovat, jak udělat to či ono a můžete klidně hned zezačátku účinně kouzlit nebo vyrábět lektvary.
Další vlastností, kterou jsem u Planeshiftu neviděl, byla interakce adminů serverů alias bohů se světem EL. Jednoho dne se světem nesly zvěsti, že ostrov čeká invaze. A ono jo - za pár minut se po světě začaly potulovat (mou postavou) neporazitelné kreatury a jediné bezpečné místo byl Isla Prima, kde se postavy z celého světa sešly a přečkávaly tam invazi. Zkusil jsem si vyrazit do světa, ale opravdu nebylo nikde bezpečno, útok rozzuřené pandy bych asi nepřežil :-), tak jsem se vydal zpět na Isla Prima. Nebo další příhoda: nějaká postava urazila boha (tedy správce), tak ten řekl, že kdo ji jako první zabije, dostane odměnu. Hráči začali lov na chudáka kacíře... :-) (na postavy se normálně útočit nedá, jen ve speciálních oblastech, ale toto byla prostě výjimka).
Prostě shrnuto a podtrženo, Eternal Lands mi ve všech ohledech přijde mnohem zábavnější a hratelnější než Planeshift. Pokud máte dostatek času a dokážete se obrnit proti závislačení, doporučuji zkusit. :-)

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

je vidět že autor tohoto článku o EL moc neví

m1c4a1 řekl(a)...

Pravda, recenzi jsem psal před 3 roky a už to nehraju, nějak mě to přestalo bavit (jako všechny ostatní MMORPG hry).