9.5.07

Zkouškové období

... aneb shrnutí letního semestru 2007

Minulý týden skončilo období přednášek a začalo období zkoušek, tedy zhruba měsíc, kdy budu zavřenej doma a drtit se. Ještě tedy musíme v týmu odevzdat jeden projekt do AGS, ale ten už víceméně je hotový. Teď menší popisek jednotlivých předmětů, jak je vidím:

AGS - Agentní a multiagentní systémy
Přednášky byly celkem pohodový, i když někdy jsem tempo p. Zbořila nestíhal, zvlášť při popisování temporálních logik, ve kterých se on možná pohyboval jako ryba ve vodě, ale já si musel vzoreček projít a přemýšlet o něm. Ale jinak v pohodě.
Jako projekt (ještě) děláme ve 4-členném týmu popis, dokumentaci a nějaké rozběhnutí příkladů v bezpečném mobilním agentním prostředí SeMoA. Dokumentované to sice je, ale žádný tutoriál, takže musíme procházet programovou dokumentaci a hrát si s tím takto. Ale jo, to půjde.

PRL - Paralelní a distribuované algoritmy
Tak sem jsem na přednášky nechodil kvůli "lenosti" - přednášky končívaly těsně před osmou hodinou, takže bych nestíhal včas autobus a musel čekat buď hodinu a pak jít 2 kiláky pěšky a nebo 2,5 hodiny a dojet přímo domů. A každý týden zevlovat večer hodinu po městě se mi fakt nechtělo (navíc byla v tu dobu zima).
Za projekty jsme dělali v jednoduchém paralelním prostředí PRAM, programoval se řadicí algoritmus bucket sort a násobení dvou matic. Zatímco 2. projekt byl primitivní záležitost, 1. se změnil v noční můru, kdy jsem bojoval s prapodivným překladačem s rozhraním na nějaké akademické úrovni (= nicneříkající chybové hlášky, omezování programátora chybějícími funkcemi). No děs a ještě to není obodované.

SNT - Simulační nástroje a techniky
Velmi zajímavý předmět podaný poutavým povídáním, jak jen to p. Peringer klasicky umí. Na přednášky si nemůžu stěžovat.
Jako projekt jsem dělal v Javě jednoduchou simulaci padání písku jako celulární automat, vypadá to líbivě. :)

RET - Rétorika
Původní obavy, že budeme muset rétořit před ostatními studenty, se nepotvrdily. Přednášení bylo jen poslouchání o způsobech komunikace mezi lidmi, když se to tak vezme, tak samý "jasný" věci, ale pěkně shrnutý a utříděný. Navíc poslouchat p. Klapetka bylo taky zajímavé, je vidět, že s řečněním má opravdu zkušenosti.
Projekt žádný nebyl, i když původně měl být. Prostě pohodový předmět.

CC3 - Technologie sítí WAN (CCNA4)
Pokračování dalších CCNA kurzů, tentokrát vedené celkem volněji (jedno cviko jsme dokonce zapojovali síťovou laboratoř u nás na CVT - holt síťařská elita FIT VUT :-D). Zpestřeno přednáškou (jedinou, na které jsem byl) samotnými pracovníky Cisca, kde jsem poznal, že za 3 roky CCNA kurzů vím opravdu jen základy toho, co se dělá se sítěmi ve velkých firmách, dobrá motivace se vzdělávat dál.
Projekt nebyl žádný krom jedné případové studie, kdy jsme ve dvou vypracovali povídání o WAN sítích a základech routerů Cisco a pak to během cca 10-15 minut odpřednášeli před ostatníma.

GJA - Grafická uživatelská rozhraní v Javě
Na tyto přednášky jsem chodil jen zezačátku, holt mě trochu udivil pomalý přístup, kterým se postupovalo, první 2 přednášky byly věnovány základům programování v Javě, až od 3. přednášky se začalo věnovat GUI a pak už se mi nechtělo ráno chodit. Předmět bych nazval nějak jako "Pokročilá Java", protože o GUI tam byly tak 3-4 přednášky a pak přednášky o sítích, zvuku atd.
Jako projekt jsme udělali chat v Javě, bylo to ve 3-členném týmu, naučili jsme se konečně dělat se SVN (příjemná věc), já jsem dělal ty "střeva", tedy tu síťovou část, ostatní na to nabalili GUI a propojili to. Ale výsledek vypadal hezky. Trochu trapas při obhajobě, kdy jsme pustili server a on začal padat VM Javy na merlinovi. V životě se mi to nestalo a zrovna teď poprvé při obhajobě. :))

POS - Pokročilé operační systémy
Mno tak na přednášky tohoto předmětu jsem nechodil taky, protože abych vstával v 5 ráno, to po mně nikdo nemůže chtít! :-] Takže přednášky nevím, ale jinak mě ten obor celkem baví.
Projektíky byly 3. První bylo udělat primitivní program, který spustí synovský proces a ten také spustí svůj synovský proces, nějaké to vypisování zpráv a tak. Druhý projekt už vyžadoval nějaké to přemýšlení, dělalo se řízení n procesů pomocí Dijkstrovy metody ve verifikačním nástroji Spin/Promela. Protože ale zkoušející zapomněl vyjmout ten samý program z jeho zkušebních příkladů, stačilo pár úprav a bylo to doma. :-) Třetí projekt byl asi nejnáročnější - v C udělat jednoduchý shell, pracovalo to s vláknama a mutexama a umělo to krom spouštění programů z PATH i přesměrování I/O pomocí >, < a spouštění na pozadí za pomoci znaku &. Nejprve jsem myslel, že ho nedám, ale pak jsem to během dvou dnů spíchnul celkem úspěšně.

Tak to byly moje předměty tento semestr. Teď se jen začít učit, občas ty termíny vyšly celkem blbě, 2 zkoušky v jeden den... i když někteří to mají ještě hůř, takže můžu být vlastně rád. Tak hurá do toho, ať to zvládnu napoprvé a můžu si užívat 4 měsíců prázdnin. :)

6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Jak to vidím já: já jsem sice jenom hloupý informatik z Masaryčky, ale jak čtu tvoji účast na výuce, tak mám pocit, že skoro na nic nechodíš. S tvým přístupem bys to u nás dloho nevydržel. Za co vlastně vy hoši na VUT dostáváte toho inženýra? Za účast to asi nebude, protože tu skoro žádnou nemáš. Tak za nějaké pseudoprojekty?

Anonymní řekl(a)...

To ti reknu zcela presne. Dostavame inzenyra za to ze neco umime, ne za to ze si tam chodime sednout ;).

m1c4a1 řekl(a)...

Vy anonymní tváře, aspoň napište nějakej svůj pseudonick. :)
Anonymní1: Ano, tak na půlku přednášek nechodím a musím říct, že se to u zkoušek opravdu nevyplácí. Jenže před zkouškama si pustím záznamy a sedím u nich třeba celej den a mám je 1,5x zrychlený a stihnu to samý kvantum vědomostí vstřebat taky. Jak píše anonymní2, za účast nebo za sezení inženýra opravdu nedostáváme. Máme celkem dost těch "pseudoprojektů", jak píšeš. Jinak zajímalo by mě, co se dělá za "pseudoprojekty" na Masárně. Mám totiž pár známých, co na Masaryčku chodí a jejich přebytek volnýho času jim závidím. Proč? Protože se tam dělá jeden dva větší projekty za celej semestr, u nás máme do každýho předmětu něco.
Nechci tím říkat, že je MU horší, ale je jinak zaměřená. Zatímco na MU se požaduje víc těch teoretických znalostí, který vyžadují pořádnou koncentraci na konci roku, u nás na FIT VUT tolik teorie sice není, ale je to vyvážený celosemestrálním snažením jak na projektech, tak na půlsemestrálkách (který taky na spoustě školách nejsou).

Anonymní řekl(a)...

ja jsem zase chytrej informatik z masaryčky a na přednašky nechodim, lidi co chodí na přednášky beru jako pozéry ktery si neumí najít práci

Anonymní řekl(a)...

a žadny zaznamy nesleduju, přečtu si před zkošukou celý skripta a neni problem

m1c4a1 řekl(a)...

No já bych to zas tak nehrotil s těma pozérama. Jsou prostě nějak finančně zajištění (rodičema třeba) a ono je to opravdu zajímá, tak chodí na přednášky a zajímají se o to celej rok, ne pouze týden před přednáškou.
Je pravdou, že většina IŤáků z Masaryčky, s kterejma jsem si psal, nějakou práci má. Proč? Protože tam na to je víc času, stačí se naučit na ty zkoušky, jak píšeš. Na FIT se musejí dělat i ty projekty a to je celkem časožrout. Na bakaláři se ještě hodně studentů věnovalo naplno škole, na magistra už si jich našlo práci víc a to, co vidím na diskuzním fóru našeho ročníku, to dřív nebývalo - pořád nějaká poptávka po projektu, ceny za vypracovanej projekt se pohybují i od 1000 Kč výš... prostě ti, co pracují, tak logicky nestíhají a propracovávají se k titulu takhle.