15.11.06

Obšírné postěžování si na nedostatek času

Už několikrát jsem na sebe vyslechl výtky, že nemám pořád čas, že jsem furt zalezlej doma a nikam nechodím. Pokusím se aspoň trochu osvětlit, proč tomu tak je.

Určitě nedělám naschvál, zvlášť u lidí, na kterých mi záleží, že bych důvod nedostatku času bral jako nějakou výmluvu, že je nechci vidět. Hlavním problémem je totiž málo času, který mi bere převážně škola. Chodím na FIT VUT, což je pro neznalé Fakulta informačních technologií. Informatika se studuje i na Masarykově univerzitě, kam chodí o dost víc lidí, než k nám na FIT (na FIT se bere něco přes 500 lidí, na Masaryčce je to kolem 2000, ale s čísly si nejsem 100%-ně jistej. Další věc je, že na MU je více informatických oborů, na VUT jen jeden). Proto je v případě informatiků v Brně více slyšet Masarykova univerzita. Koneckonců FIT VUT byla založeno někdy na začátku milénia, takže o ní není tolik slyšet.
Mezi informatikou na MU a VUT je ale rozdíl. Obecně se říká, že na MU je více teorie, počítače a vše okolo se probírá více do hloubky. VUT je zase založeno víc prakticky, teoretických pouček tam tolik není (i když mně to teda nepřipadne :-), zato máme víc praxe. Ta spočívá v psaní projektů a úkolů snad do každého předmětu. A zde je právě ten rozdíl mezi MU a VUT. Co jsem slyšel od známých z Masaryčky, tak tam udělá člověk jeden dva větší projekty za celé bakalářské studium (= 3 roky), zatímco u nás je projekt do téměř každého předmětu. Koneckonců jak mám nabito projektama, můžete vidět v pravé liště. To samé jsem zaslechl, že platí na věhlasném matfyzu v Praze. Další věc - půlsemestrální zkoušky. Na FI MU ani na matfyzu se nic takového nedělá, jen u nás je to taková specialita. Jako jo, v některých předmětech je nějaké průběžné zkoušení nebo testy, ale pojem půlsemestrálka zná málokdo (i moje kámoška ze stavárny na VUT říkala, co to tam máme za nesmysly :-).
Proč to všechno zmiňuju. Když už člověk slyší "informatika", většinou je to právě MU (tady v Brně) a informatici z MU mají daleko více času, než z VUT. Jednodušše nějak semestrem proplují, na konci udělají zkoušku (ano, protože mají více teorie, tak nepochybně se musí učit více látky) a je hotovo. Na VUT se v půli semestru začnou psát půlsemestrálky (na většinu z nich padne víkend učení, aspoň mně teda), hned na to se navazuje období odevzdávání projektů (a projekty se nedají sesmolit za odpoledne, je to záležitost taky několika dní v závislosti na složitosti projektu; k tomu se ještě vrátím níže), no a hned po projektech následuje zkouškový, takže se musím učit na to. Zkouškový je jasný, tam je pauza mezi jednotlivými zkouškami 2-4 dny, což je tak akorát na naučení se na daný předmět. Půlsemestrálky bývají tak 1-2 v týdnu, takže ty 3 dny pauza mezi nima je taky tak akorát. Mezi projekty se to různí, většinou je odevzdání v posledním týdnu semestru a navíc víme zadání třeba 1,5 měsíce dopředu, takže času se zdá být dost. Problém je v tom, že JAK danou věc řešit se dozvíme až tak v půlce semestru, takže pokud to člověk chce opravdu dělat dřív, musí se látku nějak našrotit dopředu. A pak to začíná - programátorský maratony, kdy se klepe kód do klávesnice třeba 16 hodin denně; pamatuji psaní projektu, kdy se to psalo v týmu u kámoše a domů jsem se jezdil po 13 hodinách jen vyspat, před odevzdáním jsme to psali 36 hodin v kuse. To se prostě nikdo nemůže divit, že nemám čas, zatímco jiní informatici si chlastají v hospodách. :-)
Ještě k té náročnosti projektů - jednou jsem měl předmět Medicínská informatika, který byl mimofakultní a vyučoval se na podnikatelské fakultě. Měli jsme tam 2 projekty - udělat jednoduchou databázovou aplikaci v Accessu a pak napsat nějakou funkci v Matlabu, která byla tak na jednu obrazovku. Každý z těch projektů byl tak na 2 až 3 hodiny a za 15 bodů. U nás máme (třeba teď) řešit nějaký debilní úlohy do teoretické informatiky, člověk nad tím sedí celej víkend a udělá půlku a je to jen za 4 body! :-P Na přednášce z medicínské informatiky jsem nebyl ani jednou, pak jsem si o víkendu přečetl skripta, došel na zkoušku a udělal to. Jestli jsou takový předměty na jiných fakultách všechny, tak potěš noha. To samý mimofakultní angličtina - chodil jsem tam, nějak to proklimbal, občas přečetl pár papírů s úkolama na úrovni střední školy a zápočet byl v kapse.
Jo, zápočty, další věc, která je u nás asi zvláštní. Kolikrát slyším, že "já jdu zítra ukecat zápočet". Nic takovýho u nás na fakultě není nebo o tom nevím. Zápočet se získává za docházku či hlavně za udělaný projekty. Nechodils? Nenapsals projekt? Tak zápočet nedostaneš, co na tom chceš ukecat? Nahánět zápočty na konci semestru u nás nejspíš nejde.

Tak abych to nějak shrnul. Hodně lidí se diví, že nemám pořád čas, když na jiných vejškách se studenti flákají... Znám holku, co studuje etnografii, tam prý za celej semestr neudělá skoro nic, na přednášky se chodit nemusí, pak dojde na zkoušky, napíše a hotovo. Další bývalá spolužačka na ekonomice to samý. Právníci mají chlastání během semestru snad v popisu práce. Ale u nás na škole? Studenti se hrbí do noci nad projektem nebo nad skriptama už od půlky semestru. Nechci teda zlehčovat jiný školy, určitě se někde ještě víc než u nás, i když zatím jsem teda nikoho takovýho nepotkal. Možná FEKT VUT, to je taky taková prasárna. :-)
Já na to flákání prostě nemám čas. Když se k tomu připočte to, že bydlím kdesi za devatero horami a cesta někam do Brna mi zabere tak aspoň hodinu (+ hodinu zpátky, což jsou 2 hodiny jen na cestách), tak se člověk nemůže divit, že nemůžu vyrazit jen tak na hodinku posedět. Můj čas je prostě cennej. :-| Klidně se do mě v diskuzi pusťte, já vám to vyvrátím. :-) Protože já bych volný čas chtěl a hledám ho pořád, ale není...
Snad to ocením po vejšce, kdy budu mít opravdu nějaký ty praktický zkušenosti a budu vědět, co a jak... I když na druhou stranu mít víc volnýho času, tak si ty zkušenosti sbírám jinde taky. Jak rád bych se věnoval programování nějaké své aplikace, ale nemůžu, protože musím napsat nejprve programy do x předmětů. O práci se mi může jen zdát; občas si přivydělám nějakým tím překladem nebo nárazově něco o víkendu, ale třeba 20 hodin týdně, to bych se asi neurval. Pravda, jsou někteří, kteří pracují na plnej pracovní úvazek, ti to mají asi hodně těžký. Jeden můj spolužák na to doplatil - nestíhal se věnovat škole a vyhodili ho. Ti, kteří to zvládají, tak pak dávají na diskuzní fórum našeho ročníku inzeráty ala "Za projekt z toho a toho dám 1000 Kč"... Jo, takhle se asi studuje, jen já se na to jak vůl učím staromódně a nemám na nic čas. Kdysi byla v posledním ročníku udělána taková anketa, jak jsou na tom ostatní s prací při studiu, tady je:
Tím bych svoje "skuhrání" uzavřel. Napsal jsem to jen pro to, protože se mě dost lidí ptá, proč nemám pořád čas. Tak snad to tento článeček objasní. :-)

Žádné komentáře: